Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

N-VA en Vlaams Belang geven 3,4 miljoen euro uit aan advertenties op Facebook en Instagram en zijn zo Europese koplopers

Opnieuw geven Belgische partijen veel geld uit aan politieke advertenties op Facebook en Instagram.

Ze gaven in 2023 zo’n 6 miljoen euro uit, 1 miljoen meer dan in 2022.

Dit blijkt uit onderzoek van AdLens, een collectief dat politieke advertenties onderzoekt op sociale media. Vlaams Belang en N-VA zijn samen goed voor de helft van alle uitgaven. 

Volgens cijfers van AdLens hebben Vlaams Belang, N-VA en PVDA het meeste geld uitgegeven aan politieke advertenties op Facebook en Instagram in 2023.

Vlaams Belang staat op kop met een uitgave van iets minder dan 1,7 miljoen euro. N-VA gaf een gelijkaardig bedrag €1,7 miljoen  uit, amper 8.000 euro minder. PVDA staat op de derde plaats met 637.000 euro.

Risico op misleiding

Adverteren via drukwerk, radio of televisie moet voor volgens Vooruit voorzitter Depraetere wel mogelijk blijven. Volgens haar hanteren socialemediaplatformen niet dezelfde kwaliteits- en transparantievereisten als radio en tv.

Bovendien maken ze gebruik van algoritmes en methodieken die een groot risico op desinformatie, psychologische beïnvloeding en misleiding in zich dragen.

"Het is niet verantwoord dat partijen of politici een dergelijke beïnvloeding via zulke platformen kunnen kopen", aldus Depraetere. (VRTNWS)

En al dat belastinggeld van die partijen stroomt 100% naar het buitenland...

Deel dit artikel